Incheckbalie airport

Vertraging op Schiphol

Uw rechten bij Schiphol vertragingen

Heeft u problemen met uw vlucht?

Heeft u een vluchtvertraging op Schiphol gehad? Dan heeft u als passagier verschillende rechten volgens Verordening 261/2004. Volgens deze rechten ontvangt u mogelijk een compensatie voor het geleden tijdsverlies. Wel moet er dan sprake zijn van een tijdsverlies van meer dan drie uur, bij geannuleerde vluchten kort voor vertrek of bij instapweigering.

Rechten van vliegtuigpassagiers bij vertragingen Schiphol

Als u een vertraging op Schiphol bent opgelopen door een geannuleerde of vertraagde vlucht of omdat u niet mee mocht met de vlucht dan heeft u verschillende rechten. Bij een vertraging van twee uur of meer heeft u afhankelijk van de vluchtafstand recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, maar ook een accommodatie bij een langdurige vertraging. De door u te ontvangen maaltijd is altijd in proportie tot de wachttijd. Ontvangt u dit niet, dan kunt u zelf eten en drinken kopen. Het is wel belangrijk dat u dan de bonnen bewaard. Deze kosten kunt u namelijk achteraf declareren bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Buitengewone omstandigheid bij een Schiphol vertraging

Niet in alle gevallen heeft u recht op een vergoeding bij een vertraagde vlucht. Als er sprake is van een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op vergoeding. In dit geval kan de luchtvaartmaatschappij aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtvertraging. U kunt hierbij denken aan dichte mist, zware sneeuwbuien of stakingen van de luchtverkeersleiding.

In april 2018 kampte luchthaven Schiphol met een stroomstoring. Dit had als gevolg dat veel vluchten vertragingen opliepen of moesten uitwijken naar een andere luchthavens. Deze situatie is een voorbeeld van een buitengewone omstandigheid en hadden passagiers geen recht op een vergoeding van hun vertraagde of gemiste vlucht.

Recht op compensatie

Valt uw vertraagde of geannuleerde vlucht onder Verordening 261/2004 dan heeft u mogelijk recht op compensatie. De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de oorspronkelijke vlucht:

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 compensatie bij een vlucht van meer dan 3500 km

In sommige gevallen heeft u recht op de helft van de bovengenoemde compensatie. Dit is afhankelijk van het probleem van de vlucht en het geleden tijdsverlies.

Vluchtgegevens luchthaven Schiphol

Schiphol is de thuisbasis voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, TUI en Transavia. Naast Nederlandse vliegtuigmaatschappijen gebruiken ook Vueling en easyJet de Amsterdamse luchthaven als basis. Elk jaar neemt het aantal passagiers dat gebruik maakt van deze luchthaven toe. Schiphol airport groeit niet alleen qua aantal passagiers maar ook qua aantal vluchten. Jaarlijks krijgen veel vliegtuigpassagiers te maken met vertragingen op deze luchthaven. De vlucht vanaf Amsterdam naar Barcelona had in 2017 de meeste vertragingen. En de vlucht vanaf Amsterdam naar Londen Heathrow werd in 2017 het vaakst geannuleerd.

Op 11 december 2017 kampte luchthaven Schiphol met veel vluchtproblemen. Dit had te maken met zware sneeuwbuien waardoor het luchtruim dicht was. Deze situatie is een voorbeeld van een buitengewone omstandigheid. In sommige gevallen is het lastig om te bepalen of u recht heeft op een compensatie. Wanneer u in het verleden een vluchtvertraging van of naar Schiphol bent opgelopen kunt u een claim indienen. De vervaltermijn voor het indienen van een claim is in Nederland twee jaar. Met de calculator van EUclaim kunt u eenvoudig controleren of u recht heeft op compensatie.