Luchthaven winkels

Vlucht geannuleerd

Uw rechten bij annulering van uw vlucht

Uw vlucht wordt kort voor vertrek geannuleerd en u moet een andere vlucht nemen. Bij annulering van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op een vervangende vlucht of u kunt ervoor kiezen om het geld terug te krijgen van uw originele ticket. Daarnaast heeft u mogelijk recht op een compensatie.

Vlucht geannuleerd door coronavirus? Dit zijn de rechten van vliegtuigpassagiers

Op dit moment worden er veel vluchten van en naar Nederland geannuleerd door het coronavirus. In deze situatie hebben passagiers geen recht op compensatie voor het tijdsverlies op basis van Verordening 261/2004. Het coronavirus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. De overige rechten van vliegtuigpassagiers blijven van kracht. De Nederlandse overheid heeft wel aangegeven per 30 maart 2020 het te gedogen wanneer de luchtvaartmaatschappijen gedupeerde klanten compenseren met een voucher in plaats van het geld van het ticket terug te geven. Dit zijn andere regels dan vermeld in de Europese Verordening 261/2004. Dit houdt in dat vliegtuigpassagiers bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus op dit moment de volgende rechten hebben:

  • Wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert hebben passagiers op basis van Verordening 261/2004 recht op teruggave van de ticketprijs binnen zeven dagen. De Nederlandse overheid heeft echter wel aangegeven dat ze in deze uitzonderlijke situatie het gedogen dat passagiers worden gecompenseerd met een voucher in plaats van het terugbetalen van de ticketprijs. Aan deze voucher heeft de overheid wel een drietal voorwaarden verbonden. De voucher mag maximaal 12 maanden geldig zijn en na deze 12 maanden moet de luchtvaartmaatschappij het niet gebruikte gedeelte van de voucher in geld uitkeren aan de passagier. Het initiatief van deze uitbetaling moet van de overheid liggen bij de luchtvaartmaatschappij.
  • Passagiers die zich in het buitenland bevinden hebben recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting als dat nodig is.
  • Het recht op verzorging vervalt als passagiers kiezen voor terugbetaling van de ticketprijs (geen optie meer met de nieuwe regels vanuit de overheid) of als passagiers een alternatieve vlucht op een later tijdstip (niet de eerste mogelijkheid) aanvaren.

Per 2 april 2020 heeft de Europese Commissie laten weten dat het niet acceptabel is dat luchtvaartmaatschappijen passagiers compenseren met een voucher. Wanneer de passagier kiest voor terugbetaling van de ticketprijs staat de passagier hiermee in zijn recht en moet de luchtvaartmaatschappij hiermee akkoord gaan. Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch per 14 mei 2020 besloten om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Het is nog onbekend wanneer de luchtvaartmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.

De situatie rondom het coronavirus en de luchtvaart is continue in beweging. Voor de meest actuele informatie over de situatie verwijzen wij graag door naar EUclaim. Bent u inmiddels in het bezit van een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht? Dan kan EUclaim u helpen met een nieuwe service waarmee zij zorgt draagt voor uw voucher. Middels deze nieuwe dienst kunt u uw voucher op rechtmatigheid laten controleren en de vervaldatum wordt voor u bewaakt. Daarnaast regelt de organisatie alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.

Vlucht geannuleerd, wat nu?

  1. Vraag om een annuleringsverklaring van de luchtvaartmaatschappij
  2. Houd rekening met buitengewone omstandigheden, u heeft dan geen recht op een compensatie
  3. Controleer uw recht op verzorging, zoals eten, drinken en evt. een accomodatie
  4. Controleer uw recht op compensatie tot €600 per persoon
  5. Dien uw claim in bij de luchtvaartmaatschappij of laat een externe partij helpen.

Vraag om een annuleringsverklaring

Mocht uw vlucht geannuleerd worden, vraag dan om een annuleringsverklaring van de luchtvaartmaatschappij. Dit is een geschreven verklaring van de luchtvaartmaatschappij in het geval van een annulering. Deze heeft u nodig als u een annuleringsverzekering afgesloten heeft. Daarnaast kan deze verklaring ook als bewijsmateriaal gebruikt worden bij het claimen van de compensatie.

Buitengewone omstandigheden bij annulering van uw vlucht

Van een buitengewone omstandigheid wordt gesproken als de annulering van uw vlucht niet voorkomen kon worden, zelfs als alle redelijke maatregelen zijn genomen. Een voorbeeld hiervan is dichte mist waardoor de piloot de landingsbaan of het luchtruim niet kan zien. Staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij valt in Nederland niet onder een buitengewone omstandigheid. In deze situatie heeft u recht op compensatie.

Vlucht geannuleerd door een buitengewone omstandigheid, wat nu?

Is uw vlucht geannuleerd door een buitengewone omstandigheid? Dan heeft u geen recht op een vergoeding. Heeft u wel extra kosten moeten maken voor bijvoorbeeld eten, drinken of moest u overnachten in een accommodatie? Dan kunt u deze extra kosten terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Mocht u dit niet zelf willen doen dan kan EUclaim u helpen bij het claimen van de extra gemaakte kosten door de annulering van uw vlucht.

Uw rechten bij een geannuleerde vlucht

Bij annulering van uw vlucht heeft u recht op een alternatieve vlucht of u kunt ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van het originele ticket. Daarnaast heeft u mogelijk recht op verzorging en compensatie voor het geleden tijdsverlies.

Recht op verzorging

U heeft recht op verzorging als het verschil tussen de vertrektijd van uw originele vlucht en de vertrektijd van uw vervangende vlucht:

  • Twee uur of meer is bij vluchten van 1500 km of minder
  • Drie uur of meer is bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
  • Vier uur of meer is bij alle andere vluchten

Bij verzorging kunt u denken aan maaltijden, verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten. De hoeveelheid en grote van de maaltijden en verfrissingen is afhankelijk van de wachttijd. Als de luchtvaartmaatschappij u geen verzorging aanbiedt, kunt u dit zelf in redelijke verhouding tot de wachttijd aanschaffen en de kosten terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. In dat geval is het belangrijk dat u de aankoopbewijzen meestuurt.

Recht op een accommodatie

Mocht u een vlucht aangeboden krijgen die één of meer dag(en) later vertrekt, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht een accommodatie te verzorgen. Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie is daarbij inbegrepen. Mocht de luchtvaartmaatschappij u geen accommodatie en/of vervoer van en naar de accommodatie aanbieden dan kunt u zelf in redelijke verhouding een accommodatie en/of vervoer zoeken. Bewaar ook in dit geval altijd de betaalbewijzen.

Recht op compensatie

Of u recht heeft op compensatie, wordt onder andere bepaald aan de hand van de datum waarop u bent geïnformeerd en de tijd dat u later of eerder aangekomen bent:

  • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie
  • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
  • Bent u 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie

Daarnaast moet het gaan om een luchtvaartmaatschappij uit de EU of de vlucht moet vertrekken vanuit een luchthaven in de EU. Als er sprake is van een buitengewone omstandigheid, dan heeft u geen recht op compensatie.

Compensatie bij annulering van uw vlucht

Als u recht heeft op compensatie volgens Verordening 261/2004 wordt de hoogte van uw compensatie bepaald aan de hand van de afstand van de oorspronkelijke vlucht.

Vergoeding bij vertraging of annulering

Geïnformeerd 14 tot 7 dagen voor vertrek

Afstand van de vlucht
Tot 1500 km
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km
Meer dan 3500 km buiten de EU
Meer dan 3500 km buiten de EU
Vertraging bij aankomst of vertrek
Vertrek meer dan twee uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later
Vertrek 2 tot 3 uur eerder
Vertrek meer dan 3 uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later
Vertrek 2 tot 4 uur eerder
Vertrek meer dan 4 uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later
Compensatie
€250
€200
€400
€300
€600

Geïnformeerd 7 tot 0 dagen voor vertrek

Afstand van de vlucht
Tot 1500 km
Tot 1500 km
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km
Meer dan 3500 km buiten de EU
Meer dan 3500 km buiten de EU
Vertraging bij aankomst of vertrek
Vertrek 1 tot 2 uur eerder
Vertrek meer dan twee uur eerder of aankomst meer dan 3 uur later
Vertrek 1 tot 3 uur eerder of aankomst 2 tot 3 uur later
Vertrek meer dan 3 uur eerder of aankomst meer dan 3 uur later
Vertrek 1 tot 4 uur eerder of aankomst 2 tot 4 uur later
Vertrek meer dan 4 uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later
Compensatie
€125
€250
€200
€400
€300
€600

Claim uw compensatie bij een geannuleerde vlucht

Wilt u weten welk bedrag u kunt claimen bij de luchtvaartmaatschappij? Vul dan uw vluchtgegevens in op de website van EUclaim en controleer of u recht heeft op compensatie. Als u recht heeft op compensatie kunt u uw claim voor de geannuleerde vlucht bij EUclaim indienen of contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij, uw reisbureau, reisverzekering of rechtsbijstandsverzekeraar.

Tips bij problemen met uw vlucht

  • 1
    Kijk uit met het aannemen van vouchers. Deze zijn vaak moeilijk inwisselbaar en beperkt geldig. Hiermee kan uw recht op een compensatie vervallen!
  • 2
    Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht of bagage.
  • 3
    Bewaar uw ticket(s), instapkaart(en) en overige reisdocumenten.
  • 4
    Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door problemen met uw vlucht of bagage.
  • 5
    Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp of benader de uitvoerende vliegtuigmaatschappij
  • 6
    Blijf altijd rustig en geniet van uw verdere reis!