Vlucht geannuleerd

Uw rechten bij annulering van uw vlucht

Uw vlucht wordt kort voor vertrek geannuleerd en u moet een andere vlucht nemen. Bij annulering van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op een vervangende vlucht of u kunt ervoor kiezen om het geld terug te krijgen van uw originele ticket. Daarnaast heeft u mogelijk recht op een compensatie.

Vlucht geannuleerd, wat nu?

  1. Vraag om een annuleringsverklaring van de luchtvaartmaatschappij
  2. Houd rekening met buitengewone omstandigheden, u heeft dan geen recht op een compensatie
  3. Controleer uw recht op verzorging, zoals eten, drinken en evt. een accomodatie
  4. Controleer uw recht op compensatie tot €600 per persoon
  5. Dien uw claim in bij de luchtvaartmaatschappij of laat een externe partij helpen.

Vraag om een annuleringsverklaring

Mocht uw vlucht geannuleerd worden, vraag dan om een annuleringsverklaring van de luchtvaartmaatschappij. Dit is een geschreven verklaring van de luchtvaartmaatschappij in het geval van een annulering. Deze heeft u nodig als u een annuleringsverzekering afgesloten heeft. Daarnaast kan deze verklaring ook als bewijsmateriaal gebruikt worden bij het claimen van de compensatie.

Buitengewone omstandigheden bij annulering van uw vlucht

Van een buitengewone omstandigheid wordt gesproken als de annulering van uw vlucht niet voorkomen kon worden, zelfs als alle redelijke maatregelen zijn genomen. Een voorbeeld hiervan is dichte mist waardoor de piloot de landingsbaan of het luchtruim niet kan zien. Staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij valt in Nederland niet onder een buitengewone omstandigheid. In deze situatie heeft u recht op compensatie.

Uw rechten bij een geannuleerde vlucht

Bij annulering van uw vlucht heeft u recht op een alternatieve vlucht of u kunt ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van het originele ticket. Daarnaast heeft u mogelijk recht op verzorging en compensatie voor het geleden tijdsverlies.

Recht op verzorging

U heeft recht op verzorging als het verschil tussen de vertrektijd van uw originele vlucht en de vertrektijd van uw vervangende vlucht:

  • Twee uur of meer is bij vluchten van 1500 km of minder
  • Drie uur of meer is bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
  • Vier uur of meer is bij alle andere vluchten

Bij verzorging kunt u denken aan maaltijden, verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten. De hoeveelheid en grote van de maaltijden en verfrissingen is afhankelijk van de wachttijd. Als de luchtvaartmaatschappij u geen verzorging aanbiedt, kunt u dit zelf in redelijke verhouding tot de wachttijd aanschaffen en de kosten terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. In dat geval is het belangrijk dat u de aankoopbewijzen meestuurt.

Recht op een accommodatie

Mocht u een vlucht aangeboden krijgen die één of meer dag(en) later vertrekt, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht een accommodatie te verzorgen. Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie is daarbij inbegrepen. Mocht de luchtvaartmaatschappij u geen accommodatie en/of vervoer van en naar de accommodatie aanbieden dan kunt u zelf in redelijke verhouding een accommodatie en/of vervoer zoeken. Bewaar ook in dit geval altijd de betaalbewijzen.

Recht op compensatie

Of u recht heeft op compensatie, wordt onder andere bepaald aan de hand van de datum waarop u bent geïnformeerd en de tijd dat u later of eerder aangekomen bent:

  • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie
  • Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
  • Bent u 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie

Daarnaast moet het gaan om een luchtvaartmaatschappij uit de EU of de vlucht moet vertrekken vanuit een luchthaven in de EU. Als er sprake is van een buitengewone omstandigheid, dan heeft u geen recht op compensatie.

Compensatie bij annulering van uw vlucht

Als u recht heeft op compensatie volgens Verordening 261/2004 wordt de hoogte van uw compensatie bepaald aan de hand van de afstand van de oorspronkelijke vlucht.

Hoogte van de vergoeding bij vluchtvertraging of annulering

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 compensatie bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 compensatie bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een geannuleerde vlucht tussen de 1500 en 3500 km
  • €600 compensatie bij een geannuleerde vlucht van meer dan 3500 km

De hoogte van de compensatie wordt verlaagd met 50% in de volgende gevallen:

  • Bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km waarbij de vervangende vlucht één tot twee uur eerder vertrekt.
  • Bij een geannuleerde vlucht tussen de 1500 km tot en met 3500 km waar bij de vervangende vlucht één tot drie uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.
  • Bij een geannuleerde vlucht met een bestemming buiten de EU van meer dan 3500 km waarbij de vervangende vlucht één tot vier uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.

Voorbeeld: u heeft een vlucht geboekt van 1750 km die om 16.00 uur vertrekt, u krijgt twee dagen voor vertrek te horen dat uw vlucht geannuleerd is en u een andere vlucht kunt nemen die om 13.30 uur vertrekt. In dit geval heeft u mogelijk recht op €200 compensatie.

Claim uw compensatie bij een geannuleerde vlucht

Wilt u weten welk bedrag u kunt claimen bij de luchtvaartmaatschappij? Vul dan uw vluchtgegevens in op de website van EUclaim en controleer of u recht heeft op compensatie. Als u recht heeft op compensatie, kunt u uw claim direct indienen bij EUclaim of contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij, uw reisbureau, reisverzekering of rechtsbijstandsverzekeraar.

Tips bij problemen met uw vlucht

  • 1 Kijk uit met het aannemen van vouchers. Deze zijn vaak moeilijk inwisselbaar en beperkt geldig. Hiermee kan uw recht op vergoeding vervallen!
  • 2 Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht of bagage.
  • 3 Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door problemen met uw vlucht of bagage.
  • 4 Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp of benader de uitvoerende vliegtuigmaatschappij
  • 5 Blijf altijd rustig en geniet van uw verdere reis!