Is uw bagage vertraagd of verloren?

Is uw bagage niet op tijd aangekomen of is uw bagage beschadigd, dan heeft u verschillende rechten. Deze rechten zijn vastgelegd in het Verdrag van Montréal en Verordening 889/2002.

Meld problemen met uw bagage op de luchthaven

Zodra u merkt dat er iets mis is met uw bagage, is het van belang dat u zich op de luchthaven meldt bij de bagageservicebalie in de douanehal. Hier kunt u een melding maken van uw vertraagde of beschadigde bagage en krijgt u een Property Irregularity Report (PIR). Aan dit PIR-formulier is een persoonlijk dossiernummer gekoppeld zodat u de status van uw vertraagde of verloren bagage kunt controleren. U kunt op dit PIR-formulier ook aangeven waar u de bagage wilt ontvangen, zodra deze weer terecht is. In de meeste gevallen wordt de bagage op locatie afgeleverd. Daarnaast kunt u bij beschadiging van uw bagage op dit formulier aangeven waar de beschadigingen zitten.

Beschadigde bagage

Als uw bagage beschadigd is, moet u dit bij aankomst op de luchthaven aangeven bij de bagageservicebalie. Door middel van een PIR-formulier kunt u kenbaar maken welke beschadigingen er zijn. Maak op de luchthaven foto’s van de beschadiging zodat u deze heeft als bewijsmateriaal. Na het ontvangen van uw bagage heeft u zeven dagen de tijd om de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk te stellen. Voeg hierbij het klachtenformulier en uw PIR-formulier toe.

Vertraagde bagage

Als uw bagage niet op de band verschijnt, kunt u zich melden bij de bagageservicebalie om een melding te maken en een PIR-formulier in te vullen. Door middel van uw bagagesticker kan de luchtvaartmaatschappij achterhalen waar uw koffer is. Door het PIR-formulier in te vullen, kunnen zij u op de hoogte houden van de status van uw vertraagde bagage en weten zij waar de bagage naartoe gebracht moet worden zodra deze gevonden is.

Als u een aantal dagen moet wachten op uw bagage mag u de hoognodige spullen aanschaffen, zoals ondergoed en een tandenborstel. Vraag bij de luchtvaartmaatschappij na welke artikelen u aan mag schaffen, omdat u bij een langdurige vertraging van uw bagage van meer aan mag schaffen dan bij een korte vertraging. De kosten hiervan kunt u na het ontvangen van uw bagage claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Het is dan ook van belang dat u de aankoopbewijzen van de aangeschafte spullen bewaard. Zodra u uw vertraagde bagage ontvangen heeft, heeft u 21 dagen de tijd om de gemaakte kosten terug te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij.

Verloren bagage

Als uw bagage na drie dagen niet terug is gevonden, kunt u online een Bagage Inventory formulier invullen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. In het Bagage Inventory formulier geeft u aan wat het dossiernummer is van uw PIR-formulier, zodat de luchtvaartmaatschappij weet om welke bagage het gaat. U geeft hierin ook aan wat er in uw bagage zit. Mocht u nog bonnen hebben van de koffer of van de inhoud, voeg deze dan bij het formulier. De luchtvaartmaatschappij blijft gedurende 21 dagen zoeken naar uw bagage, hebben zij uw bagage in deze tijd niet gevonden, dan kunt u een claim indienen met behulp van een Bagage Inventory formulier.

Een claim indienen

Bij het indienen van een claim is het handig om alvast de volgende informatie bij de hand te houden:

  • Het PIR-formulier
  • Instapkaart
  • Bagagesticker
  • Identiteitskaart of paspoort
  • Indien nodig een volmacht van de betreffende luchtvaartmaatschappij

Daarnaast kunt u in geval van beschadiging van uw koffer ook foto’s van de beschadigingen en kopieën van het aankoopbewijs van de koffer of de beschadigde artikelen in de koffer toevoegen.

Bij vertraging van uw koffer kunt u kopieën van de aankoopbewijzen van de nieuw aangeschafte spullen bijvoegen. In geval van verlies van uw koffer voegt u kopieën van de aankoopbewijzen van de koffer en de inhoud van de koffer toe als u deze nog heeft.

Een claim voor vertraagde, verloren of beschadigde bagage kunt u op verschillende manieren indienen. U kunt dit direct bij de luchtvaartmaatschappij doen, officieel moet u schriftelijk bij hen een klacht indienen, echter kunt u dit ook vaak via de website van de luchtvaartmaatschappij doen. Daarnaast heeft u nog een aantal andere opties; u kunt uw claim ook indienen bij uw reisverzekering, uw reisorganisatie of bij uw creditcard verstrekker als u de boeking met een creditcard heeft betaald. Ook kunt u hulp vragen aan Miss Casey. Zij geeft u tips en kan u helpen bij het claimen van de vergoeding.

Houdt altijd rekening met de termijn die geldt om een claim in te dienen. Bij een vertraagde of verloren koffer heeft u 21 dagen de tijd en bij een beschadigde koffer 7 dagen om de claim in te dienen. Dient u de claim later in dan mag de luchtvaartmaatschappij uw claim weigeren.