Wachten op de luchthaven

Vlucht vertraagd

Uw rechten bij vluchtvertraging

Is uw vlucht vertraagd? Dan heeft u als passagier verschillende rechten volgens Verordening 261/2004. Zo heeft u bij langdurige vertraging recht op verzorging en op compensatie voor het geleden tijdsverlies.

Vlucht vertraagd, wat nu?

  1. Controleer bij vluchtvertraging uw recht op verzorging, zoals eten, drinken en evt. een accommodatie
  2. Controleer uw recht op compensatie tot €600 per persoon
  3. Houd rekening met buitengewone omstandigheden waardoor u geen recht heeft op compensatie
  4. Dien uw claim voor uw vluchtvertraging in bij de luchtvaartmaatschappij of laat een externe partij u helpen.

Recht op verzorging

U heeft recht op verzorging als de luchtvaartmaatschappij verwacht dat de vertraging op gaat lopen tot:

  • Twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder
  • Drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
  • Vier uur of meer bij alle andere vluchten

De verzorging bestaat uit maaltijden, verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten. De maaltijden en verfrissingen zijn altijd in redelijke verhouding tot de wachttijd. Mocht de luchtvaartmaatschappij u geen verzorging aanbieden, dan kunt u dit zelf in redelijke verhouding aanschaffen en de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Het is dan ook van belang om alle aankoopbewijzen te bewaren.

Recht op een accommodatie

Als de verwachte vertraging tussen de geplande en actuele vertrektijd zover oploopt dat u genoodzaakt bent om uw verblijf met één of meerdere dagen te verlengen dan is de luchtvaartmaatschappij ook verplicht om een accommodatie te verzorgen. Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie is daarbij inbegrepen. Biedt de luchtvaartmaatschappij u geen accommodatie aan? Dan kunt u zelf in redelijke verhouding een accommodatie zoeken en de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Ook hierbij is het van belang om de aankoopbewijzen te bewaren.

Wachtende passagier bij gate

Geld terug bij vluchtvertraging

U mag ervoor kiezen om uw reis te annuleren als uw vlucht meer dan vijf uur vertraagd is. Als u ervoor kiest om niet verder te reizen is de luchtvaartmaatschappij verplicht om het ticketbedrag terug te betalen voor de gedeeltes van de reis die u niet heeft gemaakt. Als u pas halverwege uw reis bent heeft u recht op u een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt.

Recht op compensatie bij vertraging

Is uw vlucht met meer dan drie uur vertraagd? Dan heeft u mogelijk recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies. U heeft recht op compensatie bij een vertraging van drie uur of meer. Bij een vertraging wordt er gekeken naar de aankomsttijd die op uw boekingsbevestiging staat en de actuele aankomsttijd. Daarnaast moet het gaan om een luchtvaartmaatschappij uit de EU of de vlucht moet vertrekken vanuit een luchthaven in de EU, zoals Amsterdam Schiphol. Als de vertraging veroorzaakt wordt door een buitengewone omstandigheid vervalt het recht op compensatie.

Uw aansluiting gemist door vertraging

Heeft u een aansluitende vlucht geboekt en heeft uw vlucht vertraging waardoor u uw aansluitende vlucht heeft gemist? Ook in dit geval heeft u mogelijk recht op compensatie. Bij een gemiste aansluiting wordt er gekeken naar de vertraging die u oploopt na het nemen van een vervangende vlucht. Is deze vertraging meer dan drie uur, dan heeft u mogelijk recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies.

Buitengewone omstandigheden bij vluchtvertraging

Als er sprake is van een buitengewone omstandigheid bij vluchtvertraging vervalt het recht op compensatie volgens Verordening 261/2004. Er wordt gesproken van een buitengewone omstandigheid als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de vertraging en er alles aan hebben gedaan om op tijd te vertrekken. Een voorbeeld van een buitengewone omstandigheid bij vluchtvertraging is als er stakingen van de luchtverkeersleiding plaatsvinden waardoor het vliegtuig niet op tijd kan vertrekken.

Extra kosten door een buitengewone omstandigheid, wat nu?

U heeft bij een vertraging door een buitengewone omstandigheid wel recht op verzorging en een accommodatie mocht het nodig zijn. Mocht de luchtvaartmaatschappij dit niet aanbieden dan kunt u de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Mocht u dit niet zelf willen doen dan kan EUclaim u helpen bij het claimen van de extra gemaakte kosten.

Hoogte van de compensatie bij vertraging

De hoogte van de compensatie bij vertraging, zoals vermeld in Verordening 261/2004, wordt bepaald aan de hand van de afstand die u vliegt.

Vergoeding bij vertraging of annulering

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 compensatie bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 compensatie bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km

Bij vluchtvertragingen tussen de drie en vier uur en een afstand van 3500 kilometer of meer, heeft u recht op 50% van de compensatie.

Recht op compensatie?

Het is lastig om te bepalen of u recht heeft op een compensatie en/of er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Met de claim calculator van EUclaim kunt u eenvoudig een gratis advies opvragen. U ziet direct of u recht heeft op compensatie voor uw vertraagde vlucht. Na dit advies kunt u zelf bepalen of u uw claim indient bij EUclaim of contact opneemt met de luchtvaartmaatschappij, uw reisbureau, reisverzekering of rechtsbijstandsverzekeraar.

Tips bij problemen met uw vlucht

  • 1
    Kijk uit met het aannemen van vouchers. Deze zijn vaak moeilijk inwisselbaar en beperkt geldig. Hiermee kan uw recht op een compensatie vervallen!
  • 2
    Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht of bagage.
  • 3
    Bewaar uw ticket(s), instapkaart(en) en overige reisdocumenten.
  • 4
    Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door de problemen met uw vlucht of bagage.
  • 5
    Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp of benader de uitvoerende luchtvaartmaatschappij.
  • 6
    Blijf altijd rustig en geniet van uw verdere reis!