Instappen geweigerd

Overboeking van uw vlucht?

Bij het inchecken hoort u dat het vliegtuig vol is en u niet mee mag. Dan bent u slachtoffer van INSTAPWEIGERING.

Overboeking komt regelmatig voor en de luchtvaartmaatschappijen moeten eerst opzoek gaan naar vrijwilligers. Wanneer er niet genoeg vrijwilligers zijn zal de luchtvaartmaatschappij enkele passagiers de instap weigeren.

Als u dit gebeurt, heeft u recht op compensatie. Daarnaast heeft u ook recht op een vervangende vlucht of retour van uw ticket als u besloten heeft om niet verder te reizen.

Schadevergoeding bij overboeking van uw vlucht

De hoogte van de compensatie hangt samen met de afstand van de oorspronkelijke vlucht en verschil in aankomsttijd van de vervangende vlucht.

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • € 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • € 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • € 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • € 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • € 600 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km

Als uw vervangende vlucht niet meer dan hieronder vermeld afwijkt van de geplande aankomsttijd van de eerste vlucht wordt het compensatiebedrag met 50% verlaagd.

  • twee uur voor alle vluchten van 1500 km of minder
  • drie uur voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen de 1500 en 3500 km
  • vier uur voor alle andere vluchten

Bereken uw vergoeding bij een overboeking van de vlucht

Met de claim calculator van EUclaim kunt u berekenen of u recht heeft op een vergoeding als uw vlucht is omgeboekt.

Tips bij problemen met uw vlucht

  • 1 Kijk uit met het aannemen van vouchers. Deze zijn vaak moeilijk inwisselbaar en beperkt geldig. Hiermee kan uw recht op vergoeding vervallen!
  • 2 Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht of bagage.
  • 3 Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door problemen met uw vlucht of bagage.
  • 4 Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp of benader de uitvoerende vliegtuigmaatschappij
  • 5 Blijf altijd rustig en geniet van uw verdere reis!