Verordening 261/2004

In Verordening 261/2004 zijn uw rechten bij vluchtvertraging, annulering en instapweigering vastgelegd. In 2005 is de Verordening in werking getreden.

In welke situaties is de Verordening van toepassing?

EU Verordening 261/2004 is een Europese Verordening en is daardoor niet altijd van toepassing. De Verordening is alleen van toepassing in de volgende situaties:

  • Als uw vlucht vertrekt vanaf een luchthaven in de Europese Unie
  • Als u vertrekt vanuit een land buiten de Europese Unie naar een luchthaven in de Europese Unie door een luchtvaartmaatschappij uit de Europese Unie.

Het is belangrijk dat een passagier een geldige boeking heeft en zich op tijd heeft gemeld bij de incheckbalie. De Verordening is niet van toepassing op passagiers die gratis reizen of tegen een gereduceerd tarief, die niet voor het publiek toegankelijk is, zoals personeelskorting.

Rechten van vliegtuigpassagiers

Als de Verordening op u van toepassing is heeft u verschillende rechten. Over het algemeen heeft u recht op verzorging vanaf twee uur vertraging en recht op compensatie vanaf drie uur vertraging. In de volgende situaties heeft u als vliegtuigpassagier mogelijk recht op compensatie:

Recht op verzorging

Is er volgens Verordening 261/2004 recht op verzorging dan heeft u recht op maaltijden, verfrissingen en twee telefoontjes, faxen of e-mails. Vaak biedt de luchtvaartmaatschappij u in dit soort gevallen vouchers aan waarmee u een broodje of iets te drinken kunt kopen. Mocht de luchtvaartmaatschappij u geen vouchers aanbieden dan kunt u deze spullen zelf aanschaffen in redelijke verhouding tot de wachttijd en kunt u de kosten hiervan claimen bij de luchtvaartmaatschappij.

Mocht u te maken hebben met een vertraging of annulering waarbij uw vlucht pas de volgende ochtend vertrek, dan moet de luchtvaartmaatschappij ook een accommodatie en vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie regelen. Ook hier geldt dat als de luchtvaartmaatschappij dit niet regelt de kosten achteraf geclaimd kunnen worden bij de maatschappij. Het is belangrijk dat u altijd alle betalingsbewijzen bewaard van de gemaakte kosten, zodat u deze kunt gebruiken bij het claimen van de gemaakte kosten.

Recht op terugbetaling van uw ticket of een andere vlucht

Als uw vlucht geannuleerd is of u mocht niet mee heeft u verschillende opties. U kunt kiezen voor volledige terugbetaling, een retourvlucht naar uw vertrekpunt of een vergelijkbare vlucht naar uw eindbestemming.

Is uw vlucht met meer dan vijf uur vertraagd? Dan kunt u ervoor kiezen om uw vlucht te annuleren en een volledige terugbetaling van uw originele vliegticket te krijgen. Als u halverwege uw reis bent  kunt u er ook voor kiezen om bij de eerste gelegenheid terug te vliegen naar de bestemming van vertrek.

Compensatie voor het geleden tijdsverlies

Is uw vlucht meer dan drie uur vertraagd of is uw vlucht kort voor vertrek geannuleerd dan heeft u recht op compensatie. Maar ook als u geweigerd bent op uw vlucht of als u uw aansluiting heeft gemist. De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht.

Hoogte van de vergoeding bij vluchtvertraging of annulering

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 compensatie bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 compensatie bij een vlucht van meer dan 3500 km

Buitengewone omstandigheid

Als er sprake is van een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op compensatie. Van een buitengewone omstandigheid wordt gesproken als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor het probleem dat is ontstaan met de vlucht. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Weersomstandigheden waardoor het vliegtuig niet kan vertrekken of landen
  • Terrorisme
  • Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding of het grondpersoneel.
  • Medische noodlandingen.

Bij een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij wordt er niet gesproken over een buitengewone omstandigheid.

Plaatsing in hogere of lagere klasse

Het kan zijn dat u een ticket boekt voor een bepaalde klasse en dat u bij het instappen in een hogere klasse mag gaan zitten. In dat geval mag de luchtvaartmaatschappij u geen extra kosten in rekening brengen. Naast het plaatsen in een hogere klasse kan het ook zijn dat zij u plaatsen in een lagere klasse. U heeft bij plaatsing in een lagere klasse recht op terugbetaling van een gedeelte van de ticketprijs. De hoogte van de terugbetaling is afhankelijk van de afstand van de vlucht.

 

Volledige Verordening 261/2004