Extra gemaakte kosten door een vertraagde of geannuleerde vlucht

Bij een vertraagde of geannuleerde vlucht kan het voorkomen dat u extra kosten moet maken. Hierbij kunt u denken aan het kopen van een maaltijd of het regelen van een hotelkamer, omdat uw vlucht geannuleerd of langdurig vertraagd is. In principe is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor het regelen van dit alles, echter doen zij dit niet altijd. Heel vervelend, maar door onder andere het Verdrag van Montréal en Verordening 261/2004 mag u de kosten hiervan declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

Recht op teruggave extra gemaakte kosten

Als passagier heeft u bij het maken van extra kosten door een vertraging of annulering van uw vlucht recht op teruggave van deze kosten. Dit is vastgelegd in het Verdrag van Montréal en Verordening 261/2004. Het Verdrag van Montréal geeft ook aan dat de financieel voelbare schade in aanmerking kan komen voor vergoeding. Verordening 261/2004 is alleen geldig voor vluchten van of naar een EU-land. Het Verdrag van Montréal is geldig in de landen die met dit Verdrag hebben ingestemd, zoals de Verenigde Staten, Europa, China en Japan.

Stel: Na een stedentrip komt u aan op het vliegveld en uw vlucht van Barcelona naar Amsterdam is geannuleerd. U meldt zich bij de balie van de luchtvaartmaatschappij en u krijgt een vervangende vlucht aangeboden die twee dagen later vertrekt. Zij bieden u geen verzorging in de vorm van een accommodatie, eten en drinken. U zoekt zelf een hotel in de omgeving en regelt vervoer van en naar het hotel. U heeft het recht om de kosten die u voor het hotel, vervoer, eten en drinken heeft moeten maken terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij.

Recht op teruggave ticket of andere vlucht

Als uw vlucht geannuleerd wordt, moet de luchtvaartmaatschappij u bijstand bieden. Hiermee wordt bedoeld dat u als passagier de keuze krijgt tussen:

  • Terugbetaling van het ticket voor het deel van de reis die u niet heeft gemaakt of volledige terugbetaling van het ticket als u de volledige reis niet maakt.
  • Een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid
  • Een andere vergelijkbare vlucht bij de eerste gelegenheid.
  • Een andere vergelijkbare vlucht op een latere datum naar uw keuze.

Als de luchtvaartmaatschappij voorstelt om te vertrekken vanaf een andere luchthaven in de buurt, moeten zij ook vervoer naar deze luchthaven regelen.

Recht op verzorging

Zowel het Verdrag van Montréal als Verordening 261/2004 geven aan dat u bij een vertraging of annulering van uw vlucht recht heeft op verzorging. Onder verzorging vallen maaltijden, verfrissingen, twee telefoontjes, faxen of e-mails. Vaak krijgt u bij een langdurige vertraging of annulering een voucher om iets te eten of te drinken aangeboden van de luchtvaartmaatschappij. Krijgt u deze niet? Dan kunt u wel iets te eten of drinken kopen en deze kosten terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Recht op een accommodatie

Onder het recht van verzorging valt ook het recht op een accommodatie. U heeft recht op een accommodatie als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is en u één of meerdere nachten moet wachten totdat uw (vervangende) vlucht vertrekt. De luchtvaartmaatschappij is naast het regelen van een accommodatie ook verantwoordelijk voor het eventuele vervoer van en naar de accommodatie.

Extra gemaakte kosten door buitengewone omstandigheden

Kon uw vlucht niet vertrekken doordat er dichte mist was of door een aanvaring met een vogel? Door deze omstandigheden kan uw vlucht vertraagd zijn of zelfs geannuleerd worden. In deze gevallen heeft u geen recht op een vergoeding, omdat het hier gaat om een buitengewone omstandigheid. U heeft bij vertraging of annulering door een buitengewone omstandigheid wel recht op verzorging en teruggave ticket of een andere vlucht.

Krijg uw geld terug voor uw extra gemaakte kosten

Als de luchtvaartmaatschappij geen vervangende vlucht heeft geregeld en/of geen verzorging heeft geboden, dan kunt u de kosten die u hierdoor moest maken terugkrijgen in de vorm van een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. De extra gemaakte kosten kunt u declareren bij de luchtvaartmaatschappij. U kunt hiervoor terecht op de website van de luchtvaartmaatschappij. Mocht u niet zelf achter deze kosten aan willen gaan of komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Dan kunt u contact opnemen met Miss Casey, zij kunnen u helpen bij het terugkrijgen van de extra gemaakte kosten.