Vluchtvertraging of annulering door een staking
Door een staking in het vliegverkeer kan uw vlucht vertraagd of geannuleerd worden. U heeft bij een annulering of vertraging door een staking verschillende rechten. Zo heeft u bij een annulering of langdurige vertraging recht op verzorging en mogelijk recht op een vergoeding.
Recht op verzorging
Als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is door een staking heeft u verschillende rechten. Zo heeft u bij een langdurige vertraging recht op verzorging. Hierbij wordt gekeken naar de afstand van uw vlucht en de duur van de vertraging. U kunt bij verzorging denken aan iets te eten en te drinken en als u meer dan een dag vertraagd bent aan een accommodatie.
U heeft recht op verzorging in de volgende situaties:
- Bij een vertraging van twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder
- Bij een vertraging van drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
- Bij een vertraging van vier uur of meer bij alle andere vluchten
Vlucht geannuleerd door staking
Bij een annulering van uw vlucht door een staking heeft u recht op een nieuwe vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet u de eerst mogelijke vlucht aanbieden. U kunt er ook voor kiezen om de vlucht te weigeren, de luchtvaartmaatschappij moet dan uw ticket terug betalen.
Voorbeeld: U heeft een vlucht geboekt van Amsterdam naar Parijs. Drie dagen van tevoren wordt bekend dat u w vlucht geannuleerd is in verband met stakingen van de Franse luchtverkeersleiding. In dit geval kunnen er op bepaalde routes boven Frankrijk minder tot geen vliegtuigen vliegen, omdat dit niet veilig is. Er wordt gesproken van een buitengewone omstandigheid, omdat de luchtvaartmaatschappij de annulering niet had kunnen voorkomen. U heeft geen recht op compensatie, wel moet de luchtvaartmaatschappij u een nieuwe vlucht aanbieden.
Geen recht op compensatie bij staking door derden
In de meeste situaties heeft u bij een staking geen recht op compensatie. Er wordt gekeken naar wie er staakt. Staakt een derde, zoals de luchtverkeersleiding, de bagage afhandelaars, de douane of de medewerkers van de luchthaven, dan heeft u geen recht op een vergoeding. Er wordt in deze situaties gesproken van een buitengewone omstandigheid, omdat de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de vertraging of annulering van uw vlucht. Ondanks het feit dat u geen recht heeft op een vergoeding in deze situaties, heeft u wel altijd recht op verzorging. U kunt hierbij denken aan een vervangende vlucht, hotelovernachting en eten en drinken. Als de luchtvaartmaatschappij u geen verzorging aanbiedt, kunt u dit zelf in redelijke verhouding tot de wachttijd aanschaffen en de kosten terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Mocht u niet zelf achter deze kosten aan willen gaan of komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij, dan kan EUclaim u helpen bij het claimen van de extra gemaakte kosten.
Recht op compensatie bij staking door eigen personeel
Als het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij aangekondigd heeft te gaan staken heeft u wel recht op een vergoeding. Er wordt dan niet gesproken van een buitengewone omstandigheid, omdat het tevreden houden van het eigen personeel behoort tot de werkzaamheden van een luchtvaartmaatschappij. In dit geval heeft u afhankelijk van de afstand recht op compensatie tot €600 per persoon. Waar u recht op heeft is daarnaast afhankelijk van of uw vlucht vertraagd of geannuleerd is en of uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt.